10 SLAAPTIPS OM LEKKERDER TE SLAPEN.

Beddenspecialist Woontex helpt u een handje en geeft u een paar slaaptips waar u zeker van zult profiteren.

Slaaptip 1.  Breng structuur aan in je dag

Zorg voor regelmaat en routine. Neem zoveel mogelijk een vaste tijd om op te staan en een vaste tijd om te gaan slapen.

Slaaptip 2.  Beweeg elke dag minstens een half uur

Bewegen is gezond. Het brengt je lichaam in conditie en zorgt voor een verbeterde stofwisseling. Deze effecten hebben directe invloed op je slaapgedrag. Vermijd vermoeiende inspanning echter vanaf drie uur voor het slapen gaan.

Slaaptip 3.   Probeer overdag niet te slapen

Uw lichaam is ontvankelijk voor gewoontes. Wanneer u vaak een middag dutje doet verlangt uw lichaam dat  de volgende dag weer en is de kwaliteit van uw nachtrustelijk slaap patroon minder belangrijk. Dutjes maken je alleen maar vermoeider omdat je niet goed en/of lang genoeg in een diepe slaap komt om echt te herstellen. Ook verstoord het je slaap- waakritme.

Slaaptip 4.   Drink of eet niet uitgebreid binnen enkele uren voor het naar bed gaan

Vermijd alcohol en kruidig voedsel. Vermijd 's avonds cafeïne houdende dranken zoals koffie, cola en zwarte thee.

Slaaptip 5.   Creëer een persoonlijk slaapritueel

Omdat uw lichaam gewoontes zo fijn vindt, zal het bepaalde avondrituelen herkennen. Wanneer u elke dag een half uur voor het slapen gaan een gedicht uit uw favoriete gedichtenbundel leest, is de kans groot dat u elke avond de drang voelt om een gedicht te lezen. Je lichaam en geest krijgen zo ,, seintjes,, dat het het bijna tijd is om te gaan slapen, en gaat zich klaarmaken door slaaphormonen aan te maken.

Slaaptip 6.   Zorg dat je slaapkamer voldoende donker is

Gebruikt rolluiken, zonwering of verduisteringsgordijnen voor je slaapkamerraam. Licht heeft veel invloed op ons slaap-, waak ritme. U slaapt sneller in en langer door in een donkere omgeving.

Slaaptip 7.   Slaap in een rustige, goed geventileerde en niet te warme kamer

Een koele temperatuur is het beste om goed te slapen. 15 a 16 graden is een ideale slaapkamer temperatuur.

Slaaptip 8.   Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen

Beperk het gebruik van televisie voor het slapen gaan. Het felle licht van de tv, mobiele telefoon of tablet heeft directe invloed op je slaap- en waak ritme.

Slaaptip 9.   Ga niet liggen woelen als je niet kunt slapen

Als je echt niet kunt slapen kun je beter even uit bed gaan om iets ontspannends te doen zodat je daarna makkelijker in slaap valt. Drink bijvoorbeeld een glas warme melk.

Slaaptip 10.   Volg je ademhaling

Probeer ( de hele dag) goede ademhaling gewoontes aan te leren en doe eventueel ademhalingsoefeningen voor het slapen gaan. Meditatie is ook een goed hulpmiddel om je hoofd even helemaal leeg te maken en je ademhaling te controleren.